Передзвоніть мені
Консультація безкоштовно
Укр | Рус

Консультація та запис на прийом:

(067) 340-33-30
(032) 253-98-93



Висновок Верховного суду України, який варто взяти на озброєння!

25 червня 2014 року Верховний Суд України на засіданні Судової палати у

цивільних справах, ухвалив постанову у справі № 6-67цс14.

Предметом цивільної справи, яка пройшла усі інстанції судової влади України

стало рішенням Коцюбинської селищної ради від 24 грудня 2008 року НОМЕР_1

затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку

площею S для будівництва й обслуговування будинку, яка розташована АДРЕСА_1. На

підставі вказаного рішення 29 січня 2009 року ОСОБА_1 видано державний акт на право

власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2. Відповідно до договору купівлі-продажу

від 5 червня 2009 року НОМЕР_3 ОСОБА_1 відчужила належну їй земельну ділянку

ОСОБА_2, про що на державному акті серії НОМЕР_2 зроблено відмітку про перехід

права власності на цю земельну ділянку до ОСОБА_2.

У лютому місяці 2013 року до суду з позовом звертається прокурор м. Ірпеня

Київської області в інтересах держави до Коцюбинської селищної ради Київської

області, ОСОБА_1, ОСОБА_2, третя особа – комунальне підприємство «Святошинське

лісопаркове господарство», про визнання недійсними рішення селищної ради й

державного акта на право власності на землю та про визнання права власності на земельну

ділянку за державою.

Підставою звернення прокурора з позовом до суду слугувало – те, що вказана

земельна ділянка розташована за межами населеного пункту - смт Коцюбинське Київської

області та перебувала в постійному користуванні КП «Святошинське лісопаркове

господарство», а відповідно вищезгадане рішення Коцюбинської селищної ради про

відчуження земельної ділянки прийнято з перевищенням повноважень і без виключення її

із земель Державного лісового фонду України, без її вилучення з користування КП

«Святошинське лісопаркове господарство», тобто без відома держави в особі

уповноваженого органу та постійного землекористувача. Прокурор покликаючись на

викладене та керуючись чинним законодавством України просив позовні вимоги

задовольнити.

Суд першої інстанції заочним рішенням від 31 липня 2013 року, залишеним без

змін ухвалою апеляційного суду Київської області від 28 листопада 2013 року, позов

прокурора м. Ірпеня задоволено частково. Визнано недійсним рішення Коцюбинської

селищної ради від 24 грудня 2008 року НОМЕР_1. Визнано недійсним державний акт на

право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 та скасовано його державну

реєстрацію. У позові про визнання права власності держави на земельну ділянку

відмовлено. Зазнчені висновки висновки судів попередніх інстанцій підтримав і Вищий

спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ постановивши

відповідну ухвалу 29.01.2014 року.

У заяві про перегляд ухвали Вищого спеціалізованого суду України з розгляду

цивільних і кримінальних справ від 29 січня 2014 року ОСОБА_2 порушує питання про

скасування оскаржуваної ухвали Вищого спеціалізованого суду України з розгляду

цивільних і кримінальних справ та направлення справи на новий касаційний розгляд із

підстав неоднакового застосування судом касаційної інстанції норм матеріального права,

а саме: статей 330, 388 ЦК України, частини першої статті 155 ЗК України.

Верховний Суд України дослідивши приписи законодавства України, додані

Особою-2 ухвали Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і

кримінальних справ, в яких, на її думку, по-іншому застосовані зазначені правові норми, а

також встановивши у справі, яка переглядається, факт відсутності на час прийняття

селищною радою рішення про надання ОСОБА_1 земельної ділянки будь-якої

містобудівної чи іншої, передбаченої законом документації, яка б встановлювала межі

смт. Коцюбинське Київської області, суд на підставі статей 116, 122, частини першої

статті 155 ЗК України, пункту 12 розділу X «Перехідні положення» ЗК України та іншого чинного законодавства, дійшов обґрунтованого висновку про перевищення селищною

радою повноважень щодо розпорядження землями, які знаходяться за межами населеного

пункту, та недійсність такого рішення селищної ради.

Покликання про те, що після переходу права власності на земельну ділянку до

ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу (який судом не визнаний недійсним) цей

державний акт посвідчує її право власності, є безпідставними, оскільки відповідно до

приписів, які передбачені в Земельному кодексі України (в редакції 2009 року) право

власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав та у

випадках набуття права власності на земельну ділянку за цивільно-правовою угодою щодо

відчуження земельної ділянки й посвідчується не державним актом, а відповідною

цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку,

встановленому законом. Згідно з Законом України «Про державну реєстрацію речових

прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції 2009 року, яка була чинною на час

укладення договору купівлі-продажу) підставою для державної реєстрації права власності

на земельну ділянку є саме нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу нерухомого

майна, а не державний акт.

Вчинення в такому разі на державному акті (визнаного судом недійсним) відмітки

про відчуження земельної ділянки на підставі договору купівлі-продажу не змінює суті

такого державного акта, як недійсного.

А відповідно до описаного Верховний суд України дійшов висновку, що заява

ОСОБИ – 2 про перегляд ухвали Вищого спеціалізованого суду України з розгляду

цивільних і кримінальних справ від 29 січня 2014 року не підлягає задоволенню.

З викладеного вище хочеться особливо зупинитись на тому, що вирішення питання

про правомірність видачі державного акта на право власності на земельну ділянку

безпосередньо залежить від законності рішення органу, на підставі якого такий акт

видано, відповідно щоб уникнути обставин, які викладені, необхідна фахова консультація

юриста у Львові у сфері земельного права, який зможе при оформленні відповідних документів для

приватизації земельної ділянки (укладенні договору купівлі/продажу чи інших

правочинів), якісно проаналізувати наявні документи, допоможе при збиранні (оформлені)

необхідного переліку документів, при необхідності зможе звернутись у відповідні

державні – компетентні органи з запитами, а з отриманої інформації надасть чіткий та

правильний висновок.

 
 

comments powered by Disqus