Передзвоніть мені
Консультація безкоштовно
Укр | Рус

Консультація та запис на прийом:

(067) 340-33-30
(032) 253-98-93



Закупівлі за бюджетні кошти: практичні проблеми

Закупівлі за бюджетні кошти: практичні проблемиБудь-який суб’єкт господарювання, напевно, задумувався над тим як можна отримати багатотисячне державне замовлення на виконання робіт, постачання товарів чи надання послуг. На перший погляд все здається досить просто: слід проаналізувати стан ринку в певній галузі, запропонувати якомога вигідніші договірні умови і багатотисячний контракт із замовником «у кишені».

Проте, на практиці процедура закупівель вже багато років залишаються однією з найкорумпованіших схем в економіці нашої країни. 

Експерти зазначають, що через використання механізму закупівель з бюджету щорічно нераціонально використовуються мільярди гривень. Лише у Львівській області протягом 2014 року прокуратурою області за зловживання у сфері закупівель було розпочато 17 кримінальних проваджень та внесено 84 подання з вимогою про усунення порушень закону. Хоча, зрозуміло, що масштаби зловживань значно суттєвіші та охоплюють практично всі сфери суспільного життя. 

З якими труднощами найчастіше зіштовхуються суб’єкти господарювання, беручи учать в закупівлях, і чи можливо цьому протистояти. Спробуємо з’ясувати: 

Процедура закупівель

Згідно Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 14 квітня 2014 року під державною закупівлею необхідно розуміти  придбання замовником товарів, робіт і послуг в порядку, який встановлений вищезазначеним законом. 

Проведення закупівель є обов’язковим якщо вартість предмета закупівлі (без урахування ПДВ) перевищує чи дорівнює 100 тис. гривень(стосується товарів і послуг), а робіт - 1 млн. гривень.

Закупівлі здійснюються  шляхом застосування наступних процедур:

  • відкриті торги;
  • двоступеневі торги;
  • запит цінових пропозицій;
  • попередня кваліфікація учасників;
  • переговорна процедура закупівлі.

Яка б процедура державних закупівель не застосовувалась, їх проведення умовно можна умовно розділити на декілька етапів.


Читайте також: Державна закупівля. Тендер


На першому етапі оприлюднюється інформація про проведення закупівель (зміст оголошення залежить від процедури, що застосовуватиметься). Після цього, потенційним учасникам слід подати визначенні в оголошенні документи та пропозиції (цінові пропозиції). 

Заключним етапом у проведенні державних закупівель є аналіз поданих документів чи цінових пропозицій і визначення переможця з яким укладається договір на поставку товарів чи виконання робіт. Переможцем обирається суб’єкт господарювання, який запропонував найбільш  вигідну пропозицію.

Проте, у тому випадку, коли переможець відомий заздалегідь, а закупівлі - це  встановлена законом формальність, замовниками використовуватимуться всі можливі засоби, щоб не допустити суб’єкта господарювання із насправді вигідною економічною пропозицією до закупівлі.

Щоб протистояти цьому, перш за все потрібно подавати документи у повній відповідності до вимог, які зазначенні в оголошенні про проведення закупівель. У випадку, якщо оголошення є нечітким потрібно обов’язково уточнювати його зміст, оскільки другого шансу усунути допущенні в документах недоліку вже не буде.

Вимоги до документів

Всі документи повинні бути правильно складенні і завіренні належним чином. Зокрема, судовій практиці відомі випадки відмови у допуску до закупівель через  відсутність на одному із  документів, поданих учасником, печатки «з оригіналом згідно».

Вищевикладене поширюється і на процедуру подання цінових пропозицій, яка, на перший погляд, є достатньо простою. Однак, відсутність позначки на конверті «не відкривати до…», а у ціновій інформації вказівки «з ПДВ» може обернутись для суб’єкта господарювання втратою багатотисячного контракту.

Хоча, навіть коли документи складенні у повній відповідності до вимог закону існує ризик вишукування ряду «мнимих недоліків» з метою недопущення суб’єкта господарювання до участі в закупівлях. Тому потрібна допомога кваліфікованих юристів, які зможуть належним чином підготувати пакет документів для участі в закупівлі  і в разі необхідності оскаржити дії замовника.

При цьому, слід пам’ятати, що відповідно до закону вітчизняним та іноземним учасникам гарантуються рівні умови при здійсненні закупівель. Замовники повинні забезпечити вільний доступ учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.

Оскарження процедури проведення і результату закупівель

Способами захисту порушених прав учасників державних закупівель є: 

  • оскарження порушень, допущених під час організації закупівель до замовника закупівель;
  • оскарження порушень, допущених під час проведення закупівель до Антимонопольного комітету;
  • звернення  до суду.

Оскарження порушень, допущених під час проведення закупівель до замовника

Вищенаведений спосіб захисту навряд чи можна вважати ефективним. Ймовірність того, що замовник добровільно усуне допущенні порушення є незначною. Саме тому, доцільним є одночасно із зверненням до замовника, оскаржувати допущенні порушення до Антимонопольного комітету.

Оскарження процедури закупівель до Антимонопольного комітету України

Скарга до Антимонопольного комітету подається письмово та має бути підписана особою, яка її подає. Також, у змісті скарги потрібно навести: 

  • вичерпну інформацію про суб’єкта оскарження й замовника;
  • номер оголошення про проведення процедури, що оскаржується;
  • підстави для подання скарги (в чому полягає порушення процедури закупівлі та обставини, що це підтверджують);
  • дата, коли учасник закупівель дізнався про прийняте оскаржуване рішення;
  • вимоги скаржника та їх обґрунтування.

 

До скарги потрібно додати документи, які підтверджують порушення, допущенні під час організації закупівель. За подання скарги справляється плата розмір якої визначається Кабінетом Міністрів України.

Скарга надсилається протягом 10 днів з дати, коли особі стало відомо про допущенні порушення. 

Скарга розглядається з участю особи, що її подала. При цьому, суб’єкт оскарження користується правом доводити переконливість та обґрунтованість вимог, що викладенні у скарзі, надавати висновки спеціалістів та експертів з приводу предмету оскарження.

У випадку, якщо Антимонопольний комітет прийняв рішення не на користь учасника закупівель доцільно спробувати відстояти своє право в суді. 

Звернення з позовом до суду

В залежності від предмету позову на сьогоднішній день позов потрібно пред’являти до  адміністративного чи до господарського суду.  

Рішення Антимонопольного комітету прийняте не на користь учасника закупівель підлягає оскарженню протягом 30 днів з дня коли учасник дізнався про порушення свого права в порядку адміністративного судочинства. 

Спори, які виникають із договорів, які укладаються в результаті проведення закупівель, передаються на розгляд до господарського суду.

Таким чином, в законодавсті передбачено достатньо правових механізмів, які дозволяють реально захистити права учасників закупівель, проте їх потрібно вміти правильно комбінувати та застосовувати, а тому без професійного юридичного супроводу не обійтись. 

 

 

comments powered by Disqus